Skip to content
Bel 077 - 398 28 34

Ervaar je problemen bij het poepen?

De ''grote boodschap'' of ''nummer 2''? Er is eigenlijk geen woord om het te verbloemen. Iedereen gaat naar de wc en poept.
Hoe vaak dat je naar de wc gaat is heel verschillend. Een normale frequentie kan drie keer per dag zijn tot drie keer per week!

Heb je er last van? Dan geeft Yvonne jou 5 tips om het te verbeteren.

Tip 1: Neem de tijd

Tip 2: Houding op het toilet
Ga ontspannen op het toilet zitten, de rug iets bol. De knieën uit elkaar en de voeten plat op de grond.
De broek goed naar beneden.
Gebruik indien nodig een voeten bakje of opstapje.

Tip 3: Niet persen
Ga niet actief persen. Wacht op aandrang.

Tip 4: Wanneer de aandrang niet komt:
Adem een aantal keren rustig in en uit. De buik beweegt hierbij mee (buikademhaling).
Kantel het bekken 10x voor en achterover. Adem hierbij rustig in en uit.
Ga nog even 10 minuten intensief bewegen en probeer het daarna nog een keer.

Tip 5: Ontspan bekkenbodem
Span tenslotten de bekkenbodem even aan. Ontspan de bekkenbodem daarna weer voordat je opstaat.

Wil je graag een geheugensteuntje voor op de wc?
Wij hebben deurhangers ontworpen om op een eenvoudige manier aan herinnerd te worden.
Vraag het aan bij het secretariaat of breng hier een bezoekje aan het toilet 😉.