Skip to content
Bel 077 - 398 28 34

Als je veel en intensief sport kan het zijn dat je lichaam extra voedingsstoffen nodig heeft. Daarnaast kan een goede verdeling van vocht, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen ervoor zorgen dat je sportprestaties verbeteren, je minder klachten tijdens de training ervaart en je herstel na de training sneller verloopt.

Je trainingsprogramma, leefstijl en leeftijd bepalen hierin je persoonlijke behoefte. Zo heeft is het advies voor een marathonloper vóór, tijdens en na een duurlooptraining anders dan rond een intervaltraining. En is het advies voor een krachtsporter anders dan voor een duursporter.

Het is niet eenvoudig om hierin de juiste balans te vinden. Daar heb je een uitgebreide voedingskennis, sportkennis en ervaring voor nodig. De diëtist kan je hierbij helpen en samen met jou een passend voedingsplan op stellen om jouw sportprestaties te optimaliseren.

Vitaminen en mineralen

Een gezonde voeding en daarmee de inname van voldoende essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen is van groot belang voor een gezond lichaam.

Soms zijn er omstandigheden die ervoor zorgen dat er tekorten in je lichaam optreden. Bijvoorbeeld door een eenzijdige voeding, ziekte, verminderde eetlust, een vegetarisch- of veganistisch voedingspatroon. Als gevolg hiervan kun je lichamelijke klachten krijgen.

Je persoonlijke voedingsbehoefte wordt bepaald door veel factoren, onder andere je leefstijl, leeftijd, lengte en gewicht. Je diëtist kan je helpen om jouw behoeften in kaart te brengen en je adviseren hoe je tekorten aan kunt vullen. 

Wij kunnen je helpen vanuit de volgende specialismen:

Diëtetiek

Maak kennis met onze specialisten

Anne Wijnhoven